РОЗРОБКИ УРОКІВ
З Україною в серці!
Сценарій до першого уроку 2016 (1-4 класи)
Мета:поглибитизнаннядітей про свою Батьківщину, ознайомити з історієювиникненнядержавних символівУкраїни, долучати до дотримання традиційукраїнського народу, показати красу і неповторністьрідного краю; розвиватиувагу, уяву, мислення, поширювати словниковий запас учнів, розвивати мовлення, вміннякористуватися картою України; виховуватилюбов до Батьківщини, українськоїмови, бажанняпримножуватикращінадбання українського народу.
Обладнання: мультимедійна установка (презентація)
Реквізит:імпровізована карта України, аплікації-вишиванки, бумажні голуби, квіти соняшника, сердечка.
Хід
Учитель:
Рідна Батьківщина. Вона відкриває нам двері в чарівний світ життя. Вона, як матінка. Одна-єдина.Ми відчуваємо кожною своєю клітинкою сум за рідною домівкою, за місцем, де народилися.
· Слайд 3 «З Україною в серці»
· Ролик «Україна в серці кожного»
Ведучий
Україна - це земля, де ми народилися, уперше побачили і пізнали навколишній світ, відчули любов і ласку, почули рідну мову матері.
Ведуча
Ми живемо в країні, волелюбній, мирній державі, усім серцем любимо свою країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, незалежною державою.
Учень1:
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани...
Та тільки одна на землі Україна,
А ми - її доньки й сини
Учениця 2:
Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша - солов'їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
· Слайд - 3 «Україна історична»
Учитель:
Ми живемо в часи, коли Україна, як ніколи раніше, стала осередком уваги людей всього світу. А що ми, українці, знаємо про свою державу? Чи знаємо ми її історичне минуле? Чи вміємо ми читати повідомлення, що майстерно зашифровані в символах, які залишили наші пращури майбутнім поколінням?
· Слайд 4 «Володимир Мономах»
Учень-дослідник 1
Пригадаймо часи Київської Русі, правління князя Ярослава Мудрого.Чим він прославив свій час? Володимир Мономах - онук Ярослава Мудрого. Він був дуже освіченою людиною.ДобаВолодимира Мономаха була часом розквітукультури. У Києві та в іншихмістах один за одним виросталикам'яніхрами, оздобленінастіннимживописом .Зокрема, в той час булозбудовано і прикрашено Михайлівський Золотоверхий собор уКиєві. Відомими є його повчання для дітей.
Слайд 5«Повчання Володимира Мономаха»
(Пояснення учнями)
Стався до інших так, як хочеш, щоб ставилися до тебе.
Зміцнюй тіло й душу, просвітлюй розум.
Працюй так, щоб після тебе нічого не переробляли.
Будь завтра кращим, ніж ти є сьогодні.
Не давай сильним принижувати слабких.
Не залишай хворих, не забувай про бідних.
Пізнавши все добре, пам'ятай, а чого не знаєш - того навчайся.
Живи для Батьківщини та люби людство.
Слайд 6 «Історія прапора»
Учень-дослідник 2
Довге й цікаве життя має наш прапор. Його знали ще з 15 століття. Саме з ним українські галицькі полки йшли на битву з німецькими лицарями. Головна Рада у Львові ухвалила своїм символом жовто-синє сполучення кольорів прапора. Правда, порядок кольорів тоді ще не був встановлений, тому й майоріли як жовто-сині, так і синьо-жовті полотнища. Тільки 22 березня 1918 року став прапор знизу жовтим, а зверху блакитним.
Степів таврійських і Карпатських гір
З'єднався колір синій і жовтавий.
Погляньте, він як день новий розцвів,
Він - прапор вільної держави!
Слайд 7 «День прапора»
Учень-дослідник 3:
У трагічному березні 1919 р. синьо-жовтий прапор замінили на червоне полотнище аж на цілих 70 років. Лише 28 червня 1996 р. о 9 годині 19 хвилин наш прапор відродився.Саме тоді було прийнято Конституцію, де записано: «Державний прапор України - стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів»
У синьому кольорі
Була ознака миру.
А в жовтому народ
Плекав велику віру.
Слайд 8 « Наш герб»
Учень-дослідник 4:
Тризуб державним гербом було схвалено вперше 12 лютого 1918 р. Звичайно, за часи радянської влади його забули. А відродився він 19 лютого 1992 року як офіційна емблема України - золотавий тризуб.
Слайд 9 « Державний гімн України» (виконання учнями під музичний супровід)
Учень-дослідник 5
Гімн - величава пісня, виконання якої пов'язане зі святковими урочистостями, офіці-йними державними заходами, військовими парадами.Пісні - гімни - це жива історія народів, їх прагнення до волі.
Створенняукраїнськогогімнубере початок з осені 1862 року. Українськийетнограф, фольклорист, відомий поет Павло Платонович Чубинський (1839-1884 рр.) пишевірш «Ще не вмерлаУкраїна», якому у майбутньомусудилося стати національним, а згодом і державнимгімном.
Патріотичнийвірш не пройшовповзувагу й релігійнихдіячів того часу. Один з них, отець Михайло(Вербицький) (1815-1870 рр.), щей знаний композитор свого часу,за-хопленийвіршем Павла Чубинського,пишемузику до нього.
Вперше почав використовуватись як державнийгімн у 1917 році. Проте, тільки 6 бе-резня 2003 року Верховна Рада Україниухвалила Закон «Про ДержавнийгімнУкраї-ни»гімн на музикуМихайлаВербицькогозі словами тількипершого куплета і при-співупісні Павла Чубинського «Ще не вмерлаУкраїна». У той же час перша строфа гімну була змінена і звучить як «Ще не вмерлаУкраїни і слава, і воля».
· Слайд 10 - 13 «Україна географічна»
Дослідник 6
Наша держава - одна з найбільших країн у Європі.Географічний центр Європи зна-ходиться безпосередньо в Закарпатті, в селі Ділове, у Рахівському районі, поблизу від відомого Карпатського біосферного заповідника, на березі річки Тиса біля кордону з Румунією. Тут знаходиться знак, на якомулатинськоюмовоюнаписані слова, що по-значаютьнаступне: « Постійне, точне, вічнемісце. Центр Європивстановлений в1887році, місцевимірудуже точно за допомогоюспеціальногоапаратузі шкалою ме-ридіанів і паралелі, виготовленим в Австро-Угорщині».Рахівщинаволодієсправжнімекологічним феноменом і дужепотужнимприродо-ресурснимпотенціалом. Тут знахо-дитьсянайвища гора на Україні - Говерла (2061 метр) та всішість вершин Українсь-ких Карпат, щопіднімаютьсявище 2000 м над рівнем моря. Тут знайдено 82 джереламінеральних вод, росте близько 300 видівлікарськихрослин, зустрічаєтьсямайже по-ловинавидіврослин і тварин, занесених до ЧервоноїКниги.
· Слайд 14 «Моя рідна земля»
Ведучий :
Щасливі ми, що народилися і живемо в Україні. Тут жили наші прадіди, живуть ба-тьки, тут корінь українського народу.
Ведуча:
Ми хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово, вслухаємося в чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови.
Ведучий:
Україна - це наша історія. Бо поки ми пам'ятаємо історію свого народу, ми існуємо як нація.
Учитель:
Україна має багату культурну спадщину, славиться народними традиціями
Учень 3
Обереги моїукраїнські,
Ви прийшли з давнини в майбуття.
Рушники й сорочки материнські
Поруч з нами ідуть у життя.
Учениця 4
Нам з любов'юсерцязігрівають -
Доброта і тепло в них завжди.
Вони святість і відданістьмають.
Захищаютьвід лиха й біди.
Ведучий:
Україна - це рідний дім, рідне село, мелодійна, ніжна мова, вишиванки, верба і калина - це вишивана моя Україна!
· Слайд 15 «Україна вишивана»
Учениця- дослідниця 7
Українські вишиті рушники. Жодна оселя не обходилася без них. Ось чому в народі говорили: «Хата без рушників - що сім'я без дітей!». Без рушників, як без пісні, не обходилась жодна урочиста подія в родині. Вони - символ єдності сім'ї, любові до матері, символ працелюбності. Зелені візерунки - це символ весни та оновлення, відтінки синього - колір неба і води, які дають силу та здоров'я, жовтий - це колір відродження, коричневий - знак землі, а червоні та чорні нитки у вишивці бабусиного рушника - то нашаодвічна любов та журба.
· Слайд 16 «День вишиванки»
· Закріплення знань
- Ми багато чого знаємо, багато чого навчилися, а чи маємо ми розуміння, що значить бути громадянином своєї держави?
(відповіді дітей)
- Любити так, як любив великий Шевченко
10. Слайд 17 «Україна Шевченкова»
(Діти читають улюблені віршіТ. Г. Шевченка)
14. Ведуча: Слайд 19 «Найкращий куточок Землі»
Україно! Чарівна моя, ненько, найкращийкуточкуземлі, солов'їнапісне! Ти прекрасна, але найбільшетвоєбагатство - народ. Народ чесний, трудолюбивий, нескорений, міцний, як граніт, співучий, дзвінкоголосий.
Слайд 20відеокліп« Це моя земля» ( співають діти)
14. Слайд 21 «Плаче серденько» ( читає вчитель)
Україно, Україно!
Серце моє, ненько!
Як згадаю
твою долю,
Заплаче серденько!
16. Слайд 22 «Молитва України за дітей»
Вчитель:
Ми живемо в непрості часи. Багато страшних випробувань випало на долю наших людей. Страждає Україна. Як і за часів славетного Шевченка,плаче за своїми дітьми і невтомно благає про мир та спокій на своїй землі.
З молитвою в серці
(авторський вірш)
До вас в мольбі звертаюсь, небеса!
Не за себе благаю - за дітей.
Зжалійтеся!
Не зникне хай краса,
Що вітром волі проросла в серцях людей.
Почуй молитву матері, о, небо,
За сина і за донечку її.
Не допусти безчинств.
Більше не треба
Страшних випробувань для рідної землі.
Даруйте моїм дітям, небеса,
Годину мирну
І спокійний, світлий день.
Хай сяйвом сонячним виблискує роса
Під звуки любих для душі пісень.
Снаговська В. І.
17. Слайд 23відеокліп«Моє ім'я - Батьківщина»
18. Слайд 24 «Україна - єдина країна»
Вчитель:
Ми всі благаємо про мир, спокій для держави, про щастя, добробут для родин, про здоров'я та прекрасне майбутнє для наших дітей. І в цьому ми єдині.
Свої найкращі побажання наші дівчатка та хлопчики адресують неньці - Україні.
(діти прикрашають карту України листівками: сердечками, голубами, соняшниками. Голуб - символ миру, соняшник - символ неперервності роду, родючості, процвітання)
Отже, миру тобі, рідна країно! Любові, процвітання!